Välkommen till min reseskildring från Provence!

En vår var vi till Provence. Med hjälp av digitalbilder & anteckningar skrev jag en reseskildring, för att minnas bättre. Istället för att bara ha den i datorn så började jag senare att publicera den i bloggform. Skriv gärna frågor & erfarenheter som kommentarer!

onsdag 21 januari 2009

10.3 Mot Terminal 1 och 2 och 1

Vi har väl inte så stora förhandlingsmöjligheter så det är bara att söka sig dit. Jag går tillbaka till bilen och säger åt Helena att vi måste försöka hitta en taxi vid den andra terminalen. Jag kör iväg och Helena hinner än en gång se sin favoritgubbe. Vi kommer till Terminal 1. Det verkar vara lite mera folk här så kanske det här går bättre. Jag går in och frågar en uniformsklädd dam var jag kan hitta någon taxi. Hon säger att det är en våning upp, så jag går dit. Jag går upp och sedan ut, men kan inte se någon taxi. Då går jag in igen och det kommer en man emot mig. Jag frågar honom om taxi och han förklarar att de finns en våning ner. O, nej! Nu börjar mina nerver vara på bristningsgränsen. Svärande rusar jag igen snabbt längs trappan, neråt den här gången. Helena ser mig och frågar hur det går. Jag gormar något som eftervärlden bör skonas från och går ut till vänster där taxina borde stå. Några taxiskyltar har de på några stolpar men ingen bil.
Alternativen är inte så många så jag går in igen. Där sitter en hel del morgonpigga damer och jag ser en som har vårt flygbolags skylt ovanför sig, så jag går dit. Förklarar att vi inte hittar någon taxi och undrar om hon kunde beställa en taxi. Hon förklarar att det är söndagsmorgon. De brukar komma vid sextiden. Av någon anledning som jag inte i mitt fortfarande något yrvakna och något stressade tillstånd inte förstår så kan hon inte beställa någon taxi. Jag ger henne mina kommentarer på svenska. Det verkar säkrast, så att jag inte hamnar bakom lås och bom för olaga hot, ärekränkning eller vad de nu kunde kalla det.
Klockan är 5.45 och vårt plan går om fyrtiofem minuter. Vad skall vi hitta på? Ett sätt är ju att bara lämna hyrbilen på fullständigt fel ställe och kasta in nycklarna åt uthyraren i deras box på den här terminalen. Mannen på kontoret hade sagt att polisen då transporterar bort bilen eftersom bilarna får stå högst fem minuter utanför terminalen. De har en skojig skylt där med texten Kiss & Fly. Nåja, kanske de hetlevrade fransmännen kan tolka en sådan skylt som tio minuter, men knappast får den stå där tills någon tjänsteman kommer till byrån på en söndagsmorgon.
Jag går mot ingången för att diskutera det lilla problemet med Helena. Då hör jag att någon ropar mitt namn och ser att hon ju står där borta vid ingången och viftar frenetiskt åt mig. Jag lägger i överväxeln och är snabbt framme vid henne. Hon har lyckats fånga en taxi i flykten och jag måste genast komma med ut. Då ser jag en taxibil och en man, som står bredvid och ser väldigt undrande ut. Jag försöker förklara vårt problem, men han förstår inte ett endaste ord engelska. Jag förstår att han kommer från Cannes, men han vet ändå var den andra terminalen är. Så långt är alltså allt ok. Men han verkar inte kunna förstå varför vi behöver en taxi när vi redan har en bil. Jag försöker mycket tydligt och så långsamt jag vågar förklara för honom med gester och brummande ljud att vår bil skall till den andra terminalen och att vi sedan vill vi åka med honom tillbaka. Jag är mycket tveksam till om han förstår mina gester och mitt pekande och surrande. Till sist försöker vi i alla fall fara iväg så att Helena åker med honom så att han inte far till Cannes och efter att jag mycket tydligt förklarat att jag kör efter och att jag inte vill ha någon Formula 1 körning utan sakta, sakta till Terminal 2. Jag har inte någon lust att tappa bort honom nu här i stressen.
Vi kommer till Terminal 2. Jag parkerar och börjar flytta över vårt bagage till taxin. Chauffören ser fortfarande mycket undrande ut och verkar nästan vilja fara iväg. Tror han att vi kan ta med hyrbilen som handbagage eller?! Jag förklarar ännu en gång att vi och bagaget skall till Terminal 1. Planet går därifrån men bilen måste lämnas här. Suck! Några fler ord på franska skulle inte sitta helt fel just nu. Så går Helena med nycklarna och pappren till postluckan och jag vaktar taxin. Så kommer hon tillbaks och vi kan åka tillbaka. Klockan är ännu inte sex. Kanske det går vägen? Vi borde ju hinna med. Bagaget hann ju inte med förra gången heller fast vi var flera timmar i förväg.
Vi kommer än en gång till Terminal 1 och stiger ur. Jag kånkar ut väskorna och Helena frågar vad resan kostar. Chauffören frågar om vi vill ha ett kvitto. Eftersom hon då tror att det kan bli billigare, så säger hon nej. Då säger han att han vill ha 20 €. Han har kört oss fyra kilometer. Visserligen är det tidigt, men nog verkar det lite väl saftigt utan kvitto. Men just nu har vi inte tid eller lust att pruta eller skälla ut honom så han får sina pengar och vi går in. Vad skulle han månne ha tagit med kvitto? Vid incheckningen säger de att det inte är något problem med tiden. Det är lugnt så här på morgonen. Jo, tack vi har märkt det!

Inga kommentarer:


Musee Ephrussi de Rothchild